Zboruri mai periculoase datorită schimbările climatice

Getting your Trinity Audio player ready...

Temperaturile în creștere  vor conduce la condiții de zbor mai agitate, creând situații potențial periculoase

Datorită unei turbulențe severe în timpul unui zbor al companiei aeriene Singapore Airlines de la Londra la Singapore un bărbat în vârstă de 73 de ani a murit și peste 70 de persoane au fost rănite. Incidentul, deși rar, ridică întrebări despre ce a provocat o astfel de perturbare gravă a zborului – și dacă schimbările climatice vor face ca intensitatea și frecvența turbulenței din avioane să fie mai rele. Acest articol preluat din Revista Nature  încearcă  să răspundă acestor îngrijorări.

Avionul, care a plecat pe 20 mai, a experimentat o cădere bruscă de peste 1.800 de metri care i-a aruncat pe oameni și obiecte către plafonul cabinei. Este primul incident fatal al companiei aeriene în ultimii 24 de ani.

„Turbulența severă este cea care te transformă într-un proiectil,” spune cercetătorul atmosferic Paul Williams de la Universitatea din Reading, Marea Britanie. „Pentru oricine care nu purta centura de siguranță, ar fi fost asemănător cu a fi pe un rollercoaster fără nicio restricție – ar fi fost terifiant,” spune el.

Ce cauzează turbulențele în avioane?

Cele mai multe zboruri experimentează un anumit nivel de turbulență. Aproape de sol, vânturile puternice din jurul aeroportului pot cauza turbulență pe măsură ce avioanele decolează sau aterizează. La altitudini mai mari, fluxurile de aer în sus și în jos din norii de furtună pot provoca turbulențe ușoare până la severe pe măsură ce avioanele trec prin ele sau aproape de ele. „Nimeni nu își dorește să zboare printr-o furtună,” spune Williams.

Fluxurile de aer care se ridică peste lanțurile muntoase pot, de asemenea, crea turbulențe. „Odată ce aerul suflă peste munte, avionul este ridicat și poate deveni turbulent,” spune Williams. În plus, turbulența apare adesea pe marginea curentelor de jet, care sunt curentele de aer puternice ce înconjoară globul. Orice turbulență care apare în afara norilor este numită „turbulență în aer clar.” Ar putea dura săptămâni pentru a stabili ce fel de turbulență a cauzat incidentul de la Singapore Airlines, spune Williams. „Provizoriu, a fost o furtună în apropiere, dar și condițiile erau potrivite pentru turbulența în aer clar – trebuie să facem mai multe investigații înainte să putem spune,” spune el.

Schimbările climatice fac ca turbulențele să devină mai agresive și mai frecvente?

Schimbările climatice fac ca turbulența să devină mai frecvente și mai severe, spune cercetătorul atmosferic Jung-Hoon Kim de la Universitatea Națională din Seoul.

Într-un studiu publicat anul trecut, Williams și colegii săi au descoperit creșteri mari ale turbulențelor în aerul limpede între 1979 și 2020. Peste Atlanticul de Nord, turbulența din aer –  mai puternică decât gravitația Pământului – a devenit cu 55% mai frecventă. Asemenea creșteri au fost înregistrate în toată lumea, spune el. Creșterea este aproape cu siguranță rezultatul schimbărilor climatice, care întăresc curentele de jet care cauzează turbulența, spune Williams. „Noi deja știm că are un impact,” spune el.

Într-un alt studiu, Williams și colegii săi au folosit un model climatic pentru a prezice dacă turbulențele din aer clar vor deveni mai severe și mai frecvente odată cu încălzirea climatică. Cercetătorii au estimat că turbulența severă va crește în frecvență mai mult decât nivelurile ușoare sau moderate de turbulență. În concordanță cu acest lucru, Kim și colegii săi au constatat că turbulența limpede pe marginea norilor și a munților va deveni mai frecventă odată cu schimbările climatice, într-un studiu publicat anul trecut.

În ciuda probabilități creșterii  turbulențelor, majoritatea zborurilor se vor desfășura așa ca și pâna acum – cu turbulențe ușoare sau moderate, spune Williams. „Nu este că va trebui să ne oprim din a zbura sau că avioanele vor începe să cadă din cer,” spune Williams, „Doar spun că 10 minute petrecute în turbulență severă în trecut, ar putea devenii 20 sau 30 de minute în viitor,” spune Williams.

Putem prezice și preveni turbulențe agresive?

Piloții folosesc proiecții ale turbulenței pentru a planifica traseele de zbor. Cercetătorii din centrele meteorologice pot prezice turbulența pe baza datelor colectate de la senzorii terestri și de satelit și pot comunica predicțiile piloților. La bordul avionului, piloții folosesc radarul pentru a identifica norii de furtună de evitat. Acest lucru se bazează pe undele radio trimise din avion, care apoi sunt reflectate înapoi către senzori ce cartografiază zona din jur.

Dar radarul nu poate detecta turbulența în aer limpede fără nori. O altă tehnologie numită LiDAR ar putea ajuta, spune Williams. „LiDAR este similar cu radarul, dar folosește o lungime de undă diferită a luminii,” spune Williams, „Din păcate este costisitor și necesită o cutie mare și grea, dar poate vedea turbulența clară invizibilă. Dacă cutia poate fi miniaturizată și costul scade, s-ar putea să fie folosită curând,” spune el. „Am văzut câteva zboruri experimentale și poți vedea într-adevăr turbulența pe cerul limpede de la 20 de mile, de exemplu, înainte de avion,” spune el.

Până atunci, „Sper că toată lumea când călătorește, să poarte centurile de siguranță,” spune Kim.